נוהל רישום, קיבוע ושמירת תוצאות ניסויים במחברת המעבדה

10commandments

רבותיי וגבירותיי הנכבדים העובדים אצלי במחקרים שונים,

נא לקחת בחשבון את הטקסט המשעמם מטה. ואל תגידו שלא הוזהרתם:

  1. כל ניסוי במעבדה חייב להיות רשום ומתועד במחברת מעבדה (laboratory journal, log). ניסוי מכל סוג ולכל מטרה שלא רשום ותואר כהלכה אסור באיסור מוחלט.
    (גם אם אתה/את חושב(ת) שהניסוי שעשית, אינו חשוב ואינו רלוונטי, זכור/זכרי שהיו לא מעט תקדימים שבהם תגליות נעשו במקרה, ללא כוונה או בטעות).
  2. מחברת מעבדה היא מסמך רשמי והניהול התקין מוטל עליך. עליך לסמן את תאריך פתיחת המחברת, תאריך סיום המחברת ופרטי הזיהוי שלך.
    (וכל זה בשביל לקבל אפשרות "למנות אותך הקורבן" למקרה של חוסר נתונים, זיוף, אי-התאמה ביודעין וכד' – שלא עלינו!)
  3. הדפים במחברת המעבדה שלך ממוספרים ואסור לתלוש \ להוציא דפים מהמחברת.
    (שלא יגידו שהוצאנו תוצאות במטרת זיוף התוצאות)
  4. המחברת מתנהלת בעברית או באנגלית.
    (הכרתי לפני המון שנים פוסט-דוק סיני אחד שבמחברת שלו הרוב היה כתוב באנגלית, אך פה ושם היו שורות בסינית. X, הבוס שלי דאז חשד שמדובר בדברים חשובים מאוד למחקר והשקיע לא מעט זמן וכוח בשביל למצוא מישהו שהיה יכול לתרגם את זה לשפה יותר מובנת לו. כשהצליח, התברר שבסינית היו כתובים משפטים בנוסח "כמה נמאס לי מלראות את הפרצוף של X! אין לי יותר כוח לעבוד אתו"  וכו.')
  5. כל החישובים, תצפיות, דפי אנליזות, תמונות מיקרוסקופ וכו' חייבים להיות מצורפים לדפי מחברת המעבדה באופן המונע אפשרויות זיוף (למשל, בדבק טוב או בחוט עם חותמת עורך דין לבחירתך). אין לשמור תוצאות המהוות חלק מהמחקר שלך בשום מקום פרט למחברת מעבדה.
    (כן, כן, אני יודע, זה נורא לא נוח, זה לא יפה, המחברת נהיית עבה מדי ולא נסגרת, חבל סתם לבזבז דפים ועוד. נא לשכוח מזה ואני מאמת מתכוון למה שאני מתכוון!)
  6. קבצים ומסמכים אלקטרוניים אחרים חייבים להיות מתועדים במחברת: ביום המדידה עליך לרשום במחברת את שמות הקבצים, את התיקייה במחשב שבה הם נשמרים ואת התיאור הקצר של כל קובץ.
    חבר'ה, אני מה זה שונא לאיים על האנשים. ובכל זאת, נא לא לחשוב שכתוב לעיל כתוב סתם. אלה הם כללי המשחק במדע נכון להיום. או שאתם מצייתים להם או שתתרחקו מהמחקר לאלתר.
    אמכם תקוותי שהתבטאתי מספיק ברור.

Leave a Comment

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *